Στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων εντάσσονται από το Σεπτέμβριο τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Στόχος, μέσω της εισαγωγής νέων θεματικών όπως ρομποτική, επιχειρηματικότητα, οδική ασφάλεια, σεξουαλική αγωγή, οικολογική συνείδηση, η ενίσχυση των εγκάρσιων δεξιοτήτων και βασικών ικανοτήτων των μαθητών, μεταξύ των οποίων οι ψηφιακές ικανότητες, η κριτική σκέψη, η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και η ικανότητα για μάθηση. Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις Θεματικές Ενότητες .
Η ομαδοποίηση των δεξιοτήτων γίνεται σε τέσσερις κύκλους στοχοθεσίας:
Α) Δεξιότητες 21 ου αιώνα (4cs)
Α1. Δεξιότητες μάθησης 21 ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα)
Α2. Ψηφιακή μάθηση 21 ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)
Α3. Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας.
Β) Δεξιότητες ζωής
Β1. Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα)
Β2. Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση,
Ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα)
Β3. Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και
ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)
Β4. Δεξιότητες επιχειρηματικότητας (Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα).
Γ) Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
Γ1. Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων, Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών)
Γ2. Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια στο
διαδίκτυο)
Γ3. Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη).
Δ) Δεξιότητες του νου
Δ1. Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων)
Δ2. Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη)
Δ3. Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός
Δ4. Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
Δ5. Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση).
Το Ωρολόγιο Πρόγραμμα των μαθημάτων των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων του Ημερησίου Γυμνασίου:
Διδακτικό Αντικείμενο/Μάθημα |
Τάξεις | |||
Α΄ | Β΄ | Γ΄ | ||
Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία |
Γλωσσική Διδασκαλία | 3 | 2 | 2 |
Νεοελληνική Λογοτεχνία | 2 | 2 | 2 | |
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία |
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα | 2 | 2 | 2 |
Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση | 2 | 2 | 2 | |
Μαθηματικά | 4 | 4 | 4 | |
Φυσική | 1 | 2 | 2 | |
Χημεία | – | 1 | 1 | |
Βιολογία | 1 | 1 | 1 | |
Γεωλογία – Γεωγραφία | 1 | 2 | – | |
Ιστορία | 2 | 2 | 2 | |
Θρησκευτικά | 2 | 2 | 2 | |
Αγγλικά | 2 | 2 | 2 | |
2η Ξένη Γλώσσα (Γαλλικά/Γερμανικά/Ιταλικά) | 2 | 2 | 2 | |
Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή | – | – | 3 | |
Οικιακή Οικονομία | 1 | – | – | |
Φυσική Αγωγή | 2 | 2 | 2 | |
Τεχνολογία και Πληροφορική | Τεχνολογία | 1 | 1 | 1 |
Πληροφορική | 2 | 1 | 1 | |
Πολιτισμός και Δραστηριότητες |
Μουσική | 1 | 1 | 1 |
Καλλιτεχνικά | 1 | 1 | 1 | |
Εργαστήρια Δεξιοτήτων | 1 | 1 | 1 | |
Σύνολο ωρών | 33 | 33 | 34 |
Το ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων Ημερήσιου Γενικού Λυκείου:
ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Μαθήματα Γενικής Παιδείας |
Ώρες | ||
Ελληνική Γλώσσα |
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία |
5 |
|
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία |
4 |
||
Θρησκευτικά |
2 | ||
Ιστορία |
2 |
||
Μαθηματικά
|
Άλγεβρα | 3 | |
Γεωμετρία |
2 |
||
Αγγλικά |
3 |
||
2η Ξένη Γλώσσα (Γαλλικά ή Γερμανικά) |
2 |
||
Φυσικές Επιστήμες |
Φυσική | 2 | |
Χημεία |
2 |
||
Βιολογία |
2 |
||
Φυσική Αγωγή |
2 | ||
Πολιτική Παιδεία (Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί και Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία) |
2 |
||
Εφαρμογές Πληροφορικής |
2 |
||
Γενικό Σύνολο Προγράμματος |
35 |
ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Μαθήματα Γενικής Παιδείας |
Ώρες |
|
Ελληνική Γλώσσα |
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία | 2 |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία |
4 |
|
Μαθηματικά
|
Άλγεβρα | 3 |
Γεωμετρία |
2 |
|
Φυσικές Επιστήμες |
Φυσική | 2 |
Χημεία |
2 |
|
Βιολογία |
2 |
|
Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ |
2 | |
Ιστορία |
2 |
|
Φιλοσοφία |
2 |
|
Θρησκευτικά |
2 | |
Αγγλικά |
2 |
|
2η Ξένη Γλώσσα (Γαλλικά ή Γερμανικά) |
1 |
|
Φυσική Αγωγή |
2 | |
Γενικό Σύνολο Προγράμματος Γενικής Παιδείας |
30 |
|
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΟΜΑΔΩΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ |
||
Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών |
||
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία |
3 | |
Λατινικά |
2 |
|
Γενικό Σύνολο Προγράμματος Ομάδας Προσανατολισμού |
5 |
|
Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών |
||
Φυσική |
2 | |
Μαθηματικά |
3 |
|
Γενικό Σύνολο Προγράμματος Ομάδας Προσανατολισμού |
5 |
|
Γενικό Σύνολο Προγράμματος |
35 |
ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Μαθήματα Γενικής Παιδείας |
Ώρες |
Θρησκευτικά |
1 |
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
|
6
(5 ώρες για το κυρίως μάθημα και 1 ώρα για επίλυση αποριών, ανακεφαλαίωση κ.λπ.) |
Ιστορία (το διδάσκονται οι μαθητές/μαθήτριες που επιλέγουν την Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας και την Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) |
2 |
Μαθηματικά (το διδάσκονται οι μαθητές/μαθήτριες που επιλέγουν την Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών) |
2 |
Αγγλικά |
2 |
Φυσική Αγωγή |
3 |
Γενικό Σύνολο Προγράμματος Γενικής Παιδείας |
14 |
ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΟΜΑΔΩΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ |
|
Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών |
|
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία |
6 |
Ιστορία |
6 |
Λατινικά |
6 |
Γενικό Σύνολο Προγράμματος Ομάδας Προσανατολισμού |
18 |
Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας |
|
Μαθηματικά (για τους/τις μαθητές/μαθήτριες που επιλέγουν το δεύτερο Επιστημονικό Πεδίο) ή Βιολογία (για τους/τις μαθητές/μαθήτριες που επιλέγουν το τρίτο Επιστημονικό Πεδίο) |
6 |
Φυσική |
6 |
Χημεία |
6 |
Γενικό Σύνολο Προγράμματος Ομάδας Προσανατολισμού |
18 |
Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής |
|
Μαθηματικά |
6 |
Πληροφορική |
6 |
Οικονομία |
6 |
Γενικό Σύνολο Προγράμματος Ομάδας Προσανατολισμού |
18 |
Γενικό Σύνολο Προγράμματος |
32 |
Πηγή: Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων