Περιγραφή του παιχνιδιού
Παιζόταν με 14 γεωμετρικά σχήματα που στο σύνολο τους σχηματίζουν ένα τετράγωνο, με τα οποία δύο ή και περισσότεροι παίχτες έκαναν διάφορες γεωμετρικές φιγούρες και ανταγωνίζονταν μεταξύ τους.
Ο Ausonius και άλλοι αρχαίοι συγγραφείς αναφέρουν τις εξής φιγούρες:
- μια περικεφαλαία
- μια χήνα που πετάει
- έναν πύργο
- μια κολόνα
- έναν ελέφαντα
- ένα αγριογούρουνο
- ένα σκυλί που γαβγίζει
- έναν κυνηγό που παραμονεύει
- έναν αρματωμένο πολεμιστή.
Το μαθηματικό πρόβλημα
Σχεδιάζουμε ένα τετράγωνο ΑΒΓΔ. Έστω Ε το μέσον της πλευράς ΒΓ, σχεδιάζουμε το τμήμα ΕΖ κάθετο στην ΑΔ. Σχεδιάζουμε τις διαγώνιους ΑΓ, ΒΖ και ΓΖ και ονομάζουμε Λ το σημείο τομής των ΑΓ και ΒΖ και Φ το σημείο τομής των ΑΓ και ΖΕ. Έστω Η το μέσον του ΒΕ σχεδιάζουμε την κάθετο στην ΒΕ που τέμνει την ΒΖ στο Τ. Κατόπιν, βάζουμε τον κανόνα στο σημείο Η και με στόχο το Α σχηματίζουμε το ευθύγραμμο τμήμα ΗΚ όπου το Κ σημείο της ΒΖ. Έστω Μ το μέσον του ευθυγράμμου τμήματος ΑΛ σχεδιάζουμε το ευθύγραμμο τμήμα ΒΜ. Έστω Ν το μέσον του τμήματος ΓΔ και Σ το μέσον του ΖΓ, σχεδιάζουμε το ΣΝ και το ΕΣ που τέμνει την ΑΓ στο σημείο Ψ. Κατόπιν, βάζουμε τον κανόνα στο σημείο Σ και με στόχο το Β σχηματίζουμε το ευθύγραμμο τμήμα ΣΧ όπου Χ σημείο της ΔΓ. Έτσι χωρίσαμε το τετράγωνο σε 14 γεωμετρικές επιφάνειες.
Πηγή:ttps://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BC%C